13 August 2012

Sebelum aku bernikah

Kita semua perlu sedar tentang apa itu cinta sebenar, dan kemana arah tuju cinta itu.Zaman sekarang, semua seakan terikut trend untuk berkahwin tanpa sebenarnya sedar kepentingan Baitul Muslim, kesannya kepada Ummah, Apa akan jadi kepada ummah andai rumahtangga yang dibina bukan didasari kefahaman dan ilmu tentang Islam dan cinta menurut Islam?

Membina peribadi sebelum melangkah ke alam pernikahan sangat penting,Ibu bapa bakal membentuk siapa anak yang bakal dilahirkan,ummah dibentuk dari sebuah pernikahanandai rosak diawalnya, ummah juga akan turut retak.Allahurobbi.Jangan asyik fikir ingin berkahwin, bernikah tapi ilmu mengenainya tidak ada,tapi tidak sedar tanggungjawab yang dipikul,tapi lalai dengan erti sebenar pernikahan itu.

Nikah itu bukan hanya sekadar majlis yang gah dan meriah,Nikah itu bukan hanya sehari di majlis kalian,Nikah itu punya satu agenda yang lebih besar untuk mashlahat UMMAH!Nikah membentuk generasi yang bakal memimpin dunia.Jangan disempit erti CINTA, Jangan dikotorkan indahnya NIKAH

Pernikahan bukannya trial and error. Pernikahan bukannya ujian amali atau ujian praktikal. Pernikahan adalah sesuatu yang sangat suci dan ianya memerlukan pengertian, pengorbanan dan kesabaran. Kesabaran bukan bertahan utk seminggu dua atau sebulan atau setahun. tapi kesabaran itu perlu utk membuktikan kamu beriman kepada Allah dan RasulNYA.

Sebelum aku bernikah by Hilal Asyraf

It made me realise that lts not all about love , Love will come later, the most important things are pegangan agama and responsibilities. Yes i do agreed when people said ' ala kalau cakap pasal xready sampai bila-bila pun xready' but still we have to improve ourselves before we get married. What i mean here, its not about 'sedia mental dan fizikal' tapi persoalannya. Iman ready x lagi?
Mampu ke masjid yang dibina tu terbina cantik di jalan Allah?


No comments: